19. november 2013
Bratislava 19. novembra (TASR) – Najväčší problém komunity nepočujúcich na Slovensku je v nedostatočnej legislatíve.
Aj o tom píše vo svojej novej knihe spisovateľ Anton Uherík. Publikáciu pod názvom Nepočujúce dieťa – nepoznané a nepovšimnuté slávnostne pokrstil v Pálffyho paláci v Bratislave.
Publikácia nadväzuje na knihu Hluchota-reč-poznanie. Autor sa okrem iného venuje definícii nepočujúceho dieťaťa, klasifikuje poruchy sluchu, porovnáva vzdelávanie nepočujúcich detí v minulosti a dnes. V publikácii nechýbajú ani vlastné skúsenosti autora, ktorý sa už takmer 50 rokov zaberá problematikou nepočujúcich.
„Je dôležité, aby sa na Slovensku rešpektovala zásada, že nepočujúcich je potrebné vzdelávať v ich materinskej reči, ktorou je posunková reč. Samozrejme, je dôležité naučiť ich aj slovenský jazyk, čítať či písať, ale posunková reč musí v ich vzdelávaní dominovať,“ priblížil pre TASR Uherík.
Hoci na Slovensku existuje zákon o posunkovej reči ešte z roku 1995, ktorého je Uherík autorom, ani dnes neexistujú v tejto súvislosti vykonávacie predpisy. „V súčasnosti sa snažím presadiť novelu zákona, aby už boli záväzné vykonávacie predpisy, ale myslím si, že to bude náročné. Mali by sme si zobrať príklad z krajín ako Dánsko, Holandsko či Švédsko, kde existuje bilingválna metóda vzdelávania nepočujúcich detí. Ide o metódu, v rámci ktorej je posunková reč prvoradá a jazyk je až na druhom mieste,“ zdôraznil Uherík.
Vydanie knihy podporil prezidentský kandidát Radoslav Procházka, ktorá pozná problematiku nepočujúcich. „V tomto štáte by sa dalo robiť veľa jednoduchých a lacných vecí, ktoré by nepočujúcim uľahčili život. Moja podpora pre knihu o vzdelávaní nepočujúcich je kvapkou v mori a ja som len rád, že som sa mohol podieľať na projekte, ktorý konkrétnym ľuďom prinesie úžitok,“ dodal Procházka.
Uherík v knihe upozorňuje aj na to, že nepočujúce dieťa je postihnuté iba sluchovým defektom a v podstate je porovnateľné s počujúcim dieťaťom toho istého veku. „Nepočujúce dieťa definujem ako dieťa s normálnou organizáciou psychických funkcií,“ vysvetlil Uherík. Nepočujúce deti sú psychicky normálne a majú rovnaké dispozície na intelektový a osobnostný vývin ako dieťa zdravé.
Vedec, psychológ, psychofyziológ a dlhoročný pedagóg vyštudoval psychológiu a filozofiu na Univerzite Komenského v roku 1954. Celý profesionálny život pôsobil v Ústave experimentálnej psychológie Slovenskej akadémie vied. Uherík publikoval viac ako 200 pôvodných vedeckých štúdií a osem knižných monografií. Jeden rok pôsobil aj na univerzite Waterloo v Kanade ako hosťujúci profesor. Osem rokov bol expertom Svetovej federácie nepočujúcich pre vzdelávanie nepočujúcich detí.
Všetky práva vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ a fotografií zo zdrojov TASR je bez predchádzajúceho písomného súhlasu TASR porušením autorského zákona.
Diskusia 0